Klant
gerichtheid

Omschrijving

‘Klantgerichte serviceorganisaties’, ‘‘het klantbelang hoog in het vaandel hebben staan’ of ‘de klant is koning’. Organisaties lijken er constant naar te streven de klant zo goed mogelijk te dienen. Maar wat betekent dit eigenlijk? En wie is die klant (intern én extern)? En wat is de reden dat je klantgericht zou willen werken? Dit ga je uitzoeken in de training Klantgerichtheid! Je brengt de ‘status quo’ in kaart en ontdekt welke acties de tevredenheid van de klant naar een hoger niveau tillen. Zo geef jij zélf betekenis aan de term klantgerichtheid.

Doel

De deelnemers gaan in de training aan de slag met een klantgerichte houding. Zij leren wie hun klanten zijn én leren hun klanten kennen. Daarbij leren de deelnemers om de klantbehoefte duidelijk in kaart te brengen en, met de klant voor ogen, wat klantgericht werken voor hen betekent.

Na de training heeft de deelnemer

Kennis van:

  Het belang van klantgericht werken
  Verschillende visies rondom klantgerichtheid
  De stadia van klantgerichtheid

Betrokken competenties

Analyseren
Luisteren
Besluiten nemen
Klantgerichtheid
Kwaliteitsgerichtheid

Inzichten in:

  De eigen externe en interne klanten
  De eigen visie op klantgerichtheid
  Klantgericht handelen

Vaardigheden in:

  De klantbehoefte uitvragen
  Een duidelijk beeld kunnen creëren van de klantbehoefte
  Prioriteren tijdens klantgericht handelen