Frisse blik op leiderschap: ‘Er moet een Leidinggevenden School komen’
Leidinggevende worden is voor veel mensen een doel. En managers stimuleren je om ernaartoe te werken. Maar ben je eenmaal leidinggevende, dan laten ze je ‘vrij’ en worden er van de één op andere dag nieuwe dingen van je verwacht. ‘Vaak zijn dat dingen waar je niet voor geschoold bent. Daar kan veel misgaan’, zegt Lajos Walbeek, bedenker en ontwikkelaar van de oplossing: de Leidinggevenden School.
‘Leidinggevende moet je worden. Daar gaat tijd in zitten. Maar vanaf dag één verwachten je collega’s en managers al bepaalde zaken van je. Best een verantwoordelijkheid’, vertelt Walbeek. ‘Zelf werk ik al tientallen jaren als leidinggevende in de bouwsector. In mijn vorige rol als HR-manager zorgde ik voor de invulling van leidinggevende functies. Daar merkte ik dat leidinggeven een vak op zich is. Dat nieuwe leidinggevenden nieuwe skills moeten leren om hun rol goed te vervullen.’
Personeel behouden
‘Slechte leidinggevenden creëren slechte organisaties. Want de impact die je als leidinggevende op de mensen om je heen hebt, is enorm. Sterker nog: mensen vertrekken door slechte leidinggevenden’, zegt Walbeek. In de bouwsector ziet hij dat organisaties hun best doen om professionals te behouden. Met bonussen, salarisverhoging of uitjes bijvoorbeeld. ‘Zulke middelen zijn tijdelijke oplossingen. De manier van werken, de werksfeer en het gedrag op de werkvloer, zijn allemaal zaken die meer meespelen met het werkgeluk. En die zaken kunnen voor een groot deel door een leidinggevende – of een manier van leidinggeven – worden bepaald. Dus wil je goed doen voor je professionals en je organisatie, dan is het belangrijk te investeren in je leidinggevenden.’
Veel impact
Walbeek zag dat verschillende manieren van leidinggeven, verschillende effecten hebben op het team – en dus op de organisatie. ‘Het is gek dat benodigde skills je niet geleerd worden. Hoe je een team aanstuurt of een slechtnieuwsgesprek voert, bijvoorbeeld. In de praktijk leidt dit vaak tot learning by doing. Een proces dat veel tijd kost, heel foutgevoelig is en waarmee je als individu veel impact op je team kan hebben. Toen ik dat besefte, bedacht ik: er moet een leidinggevenden school komen. Een plek waar je principes en skills van goed leidinggeven eigen maakt.’
Het ontstaan van de LGS
‘Voor alles is een opleiding of een school. Maar voor een essentiële rol als leidinggevende, ontbreekt dat’, zegt Walbeek. ‘Best vreemd, aangezien je als leidinggevende flink wat impact op de organisatie hebt. Daarom besloot ik vanuit Brickton ‘de Leidinggevenden School’ te ontwikkelen. Speciaal voor leidinggevenden en toekomstig leidinggevenden in de bouwsector.’ De Leidinggevenden School richt zich op skills die leidinggevenden in de bouwsector nodig hebben. De deelnemers maken hun persoonlijke stijl eigen, leren hoe een team mee te krijgen en leren de focus op groei te brengen. ‘Het is een uitgebreid programma waarin we handelen vanuit Brickton’s Leiderschapsprincipes. Daarmee leggen we onder andere nadruk op het feit dat je als leidinggevende met mensen werkt, je meer impact hebt dan je denkt en dat leidinggeven tijd kost en hoe daarmee om te gaan. Maar ook praktische skills zoals het voeren van gesprekken of het opstellen van een businessplan komen uitvoerig aan bod. Een compleet en gevarieerde school. Eentje die de investering zeker waard is. Voor de leidinggevenden persoonlijk maar zeker voor de organisatie!’
Benieuwd naar het hele programma van De Leidinggevenden School? Bekijk het hier.